Algemene voorwaarden / consumentenwet
De algemene voorwaarden vermeld op deze website zijn van toepassing op alle overeenkomsten met Petit Sac.
Je aanvaart de toepassing van de algemene voorwaarden met het doen van een bestelling.
Verzendkosten
• Alle vermelde prijzen die worden genoemd zijn in Euro`s, inclusief 21% BTW en exclusief verzendkosten. Verzendkosten voor een tas binnen Nederland bedraagt € 7,25 voor het versturen van een tas naar Belgie zijn de kosten € 9,60. Boven de 50,00 gratis verzending. Voor de overige artikelen proberen wij zoveel mogelijk de artikelen zo te verpakken dat het door de brievenbus past.
Bestelbevestiging
• Je ontvangt na het plaatsen van je bestelling een bevestiging per mail. Hierin wordt het totaalbedrag van je bestelling inclusief de eventuele verzendkosten en de betalingsgegevens vermeld. Indien wij het totaalbedrag niet binnen 10 dagen hebben ontvangen, dan zullen wij jouw bestelling laten vervallen.
Verzending
• Je bestelling wordt zo spoedig mogelijk (gemiddeld binnen 2 tot 3 werkdagen) verzonden, nadat het totaalbedrag van je bestelling op onze rekening is bijgeschreven. Verzenden geschiedt via Postnl; de op dat moment geldende verzendtarieven worden gehanteerd afhankelijk van het gewicht en afmeting. Het tarief voor pakketpost is € 7,25 voor Nederland en € 9,50 voor Belgie. Wij zijn niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging tijdens verzending.
Zelf afhalen / bezorgen
• Alle bestellingen zijn op afspraak af te halen in Kerkdriel(zie contact). Betaling dient contant te geschieden of vooraf overgeschreven te worden. Eventueel kan het pakket ook kosteloos thuis bezorgd worden in de gemeente Maasdriel of binnen een straal van 12 km !
Klacht
• Alle tassen/portomonnees worden gecontroleerd en met zorg ingepakt. Mocht je toch een klacht hebben, mail ons dan. Wij zullen het probleem zo snel mogelijk en in alle redelijkheid oplossen.
Website
• Bij het opmaken van deze website is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Desondanks kan Petit Sac niet aansprakelijk worden gesteld voor afwijkingen in prijzen, afbeeldingen en teksten. Het kan voorkomen dat de kleuren op je beeldscherm iets afwijken van de werkelijke kleuren.
Slijtage
• Petit Sac stelt zich niet aansprakelijk voor normale slijtage of verkeerd gebruik van een product.
Persoonsgegevens
• Met al jouw persoonsgegevens gaan wij zorgvuldig om. Je gegevens worden alleen door ons gebruikt en worden niet verstrekt aan derden.
Nieuwe consumentenwet voor webshops
Vanaf 13 juni 2014 geldt de vernieuwde consumentenwet. Voor het online verkopen van producten en het leveren van diensten gelden andere regels dan voorheen. Wij noemen het consumentenwet, maar feitelijk zijn het aanpassingen in ons Burgerlijk Wetboek naar aanleiding van een Europese Richtlijn. Doel is om in alle lidstaten dezelfde regels voor online shoppen te laten gelden. De regels zijn van toepassing op professionele verkopers die aan consumenten leveren.
De bestelknop
Iedere shop die aan consumenten levert, is verplicht om een bestelknop te hanteren waarbij duidelijk wordt gemaakt dat het plaatsen van een bestelling ook een verplichting tot betaling inhoudt. De knop moet duidelijk zijn: "bestelling met betaal(ver)plicht(ing)". De wetgever geeft aan dat die tekst in ieder geval juist is. Is dit niet het geval? Dan kan de consument altijd van de overeenkomst af. Termen als "ga verder", "reserveren", of "afronden", dat is niet meer toegestaan.
Prijzen
De verkoper moet duidelijk de totale prijs en bijkomende (verzend)kosten van een product of service weergeven, dus inclusief eventuele extra toeslagen. Zijn deze vast en altijd hetzelfde, dan moeten deze kosten al bij de prijs zitten. Voor verzendkosten geldt dat dit niet altijd hoeft, deze blijven vaak bij meerdere producten hetzelfde en zijn dus niet vast per product. Wel moet de verkoper voor het kopen uitleggen hoeveel deze kosten bedragen. Niet transparant geweest? Dan hoeft de consument ook niet voor deze extra kosten te betalen.
Bovendien mogen er geen hogere betaalkosten in rekening worden gebracht dan de kosten daadwerkelijk waren. Dus geen uit de lucht gegrepen creditcardtoeslagen meer. Een verkoper mag alleen nog doorbelasten wat hij betaalt voor gebruik van een betaalmethode.
Informatieplicht
De verkoper of dienstverlener moet bepaalde informatie verstrekken op de website. Dat moet op duidelijke en begrijpelijke wijze en moet voordat de overeenkomst tot stand komt. Kortom de informatie moet snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website, zodat de consument alle tijd heeft om eerst de informatie te lezen, voordat hij iets gaat bestellen, denk bijvoorbeeld aan linkjes in de footer of een klantenservicesectie. Daarnaast moet de informatie ook in begrijpelijke en duidelijke taal geschreven zijn. Het gaat om informatie over het bedrijf (contactgegevens), betaling, verzending, retourneren, bestellen, garantie etc.
Dat is niks nieuws, maar deze informatie moet nogmaals aan de klant gezonden worden. Dit moet nadat de overeenkomst is gesloten maar uiterlijk bij de levering, bijvoorbeeld in de bevestigingsmail. Dit laatste is nieuw omdat voorheen een deel nog op een papiertje moest. Verder moet de winkel informatie geven over de wettelijke conformiteitsregels, de zogenaamde wettelijke garantie die de klant bij een webwinkel altijd kan inroepen ongeacht wat er verder allemaal voor garanties gelden.
Herroepingsrecht
Het recht om van een aankoop af te zien, gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. De termijn gaat in na ontvangst van de producten door de consument zelf of het sluiten van een overeenkomst als er sprake is van diensten. Bij meerdere producten uit een enkele bestelling gaat de termijn pas in na levering van het laatste product.
Wat verder nieuw is bij het herroepingsrecht, is dat een webwinkel hiervoor het modelformulier moet aanbieden op zijn website. Dat mag digitaal of printbaar zijn, maar de consument moet dit kunnen gebruiken om aan te geven dat hij van de koop af wil zien. Hij kan het formulier invullen en (digitaal) verzenden. De klant mag ook via andere manieren ontbinden, zoals per mail, het formulier hoeft namelijk niet gebruikt te worden. Hierna heeft de klant nog eens 14 dagen om de producten terug te sturen. De winkel kan dus 28 dagen een product kwijt zijn. De consument mag het pakket ook zonder melding vooraf terugsturen, mits hij een verklaring bij het pakket stopt.
Overigens moet de winkel binnen 14 dagen na ontbinding (bijv. vanaf verzenden formulier) alle betaalde bedragen (ook de verzend en betaalkosten) terugbetalen. De kosten voor retourneren zijn voor de klant zelf, mits dit wordt vermeld, anders zijn deze voor rekening van de webwinkel. Nare bijkomstigheid is nog dat als het formulier niet wordt aangeboden of als andere informatie over retourneren ontbreekt, de klant een jaar retourrecht krijgt. Verder niet onbelangrijk: kapotte of te ver gebruikte retouren mogen niet geweigerd worden, maar de schade mag in rekening gebracht worden.
Voor wat betreft de genoemde digitale content (niet op een drager geleverd, zoals een download) geldt dat de consument wel moet aangeven dat hij de levering al binnen de 14 dagen wil hebben en dat hij van het herroepingsrecht afziet. Daarna kan de winkel de link bijvoorbeeld vrijgeven of de download aanbieden, zonder dat de klant nog kan annuleren.
Voldoet u hieraan?
- bestelknop
- informatie op website
- informatie in bevestigingsmail
- transparante prijzen
- modelformulier
- alle relevante informatie over retourneren